På Vertshuset Eldresenter i Alta kommune har de ansatte for lengst tatt i bruk høyteknologiske verktøy i arbeidshverdagen. Begeistringen har vært stor, særlig med tanke på at responstiden er redusert med flere minutter. Det hersket tidlig stor enighet om at smart velferd er hjertelig velkommen. Da vi lagde en artikkel i forbindelse med en statusoppdatering på nyåret i 2019, var 23 behovsprøvde trygghetsalarmer i drift inne på det døgnbemannede bo- og servicesenteret. Appen «Sensio Mobilt vaktrom» sørger for at de ansatte blir varslet direkte i sin egen lomme når alarmen går.
– Vi har gjort tester som viser at responstiden på alarmer er redusert med flere minutter, det vil si tida fra brukeren trykker på alarmen til en ansatt er på plass for å tilby hjelp, forklarte en engasjert og fornøyd konstituert leder ved Vertshuset Eldresenter, Sylvi Monika Andersen.
– Det betyr mye at de ansatte er positive til å ta i bruk ny teknologi også på jobben, uttalte konstituert leder ved Vertshuset Eldresenter i Alta, Sylvi Monika Andersen da vi snakket med henne i forbindelse med implementeringen som startet allerede i 2018. (Foto: Serit Eltele)
Brukerne viktigst
Andersen pekte på flere faktorer som gjør at smart teknologi effektiviserer arbeidshverdagen, samtidig som den bygger opp under brukernes behov for trygghet og respekt. Mange har fryktet at omsorgsteknologi vil resultere i en kaldere helsetjeneste og færre varme hender. Formålet er tvert i mot at teknologien skal frigjøre de ansatte i helsetjenesten fra systemets mekaniske oppgaver, til fordel for brukernes nær oppfølging, personlige behov og medmenneskelighet.
– Dette blir riktignok mer lønnsomt for kommunene og jobben blir langt mer effektiv rent administrativt. Men aller viktigst er det at brukerne føler seg ekstra trygge og ivaretatt. Med en løsning som Mobilt Vaktrom blir alle som er på jobb varslet direkte når en bruker trykker på trygghetsalarmen. Med den gamle løsningen gikk alarmen først via en sentral i Oslo. Brukerne kunne da oppleve at forbindelsen var dårlig, brukere med nedsatt hørsel kunne ha vanskelig for å høre hva som ble sagt, og noen ble rett og slett redde når de hørte en fremmed stemme fra en boks på veggen. Et annet viktig poeng er muligheten som mobilt vaktrom gir for raskere å kunne gjøre en vurdering om hvilke tiltak som må iverksettes når alarmen går.
– De teknologiske løsningene gir mange gevinster både for oss som jobber her og for brukerne. Vi har for eksempel brukere som kan vandre ut av rommet sitt på natta, eller fortalte rommet i bare nattøyet og så videre. Med en komponent som en døralarm varsles de ansatte umiddelbart dersom noen forlater rommet sitt på natta. På den måten kan vi unngå uheldige situasjoner.
Illustrasjonsbilde Mobilt vaktrom/Sensio.
Nyttige lenker
Har du betraktninger, erfaringer og kunnskap du vil dele i bloggen vår? Ta gjerne kontakt med oss:)