– Teknologien er et fantastisk hjelpemiddel.

Kåre T. Nyheim er en sprek 84-åring som stor sett er travelt opptatt. Men han er aldri så travel at han ikke har tid til de daglige turene innom kona på Alta Omsorgssenter.

Han er en omsorgsfull og aktiv pårørende. For Kåre er det viktig å kunne føle seg trygg på at kona hans har det godt. – Jeg tok meg av henne hjemme så lenge som jeg kunne, men til slutt gikk det ikke mer. Det er klart at det er vanskelig. Det er mange ting å forholde seg til når den du lever sammen med ikke lenger kan bo hjemme, sier Kåre. 

Viktig at forskningen blir fulgt opp
Vi møter han på Alta Omsorgssenter. Kåre er er åpen og engasjert, og er opptatt av hverdagen og verdigheten til de som bor på senteret. Som pårørende har han mange spørsmål, også om forskningen som er gjort rundt inkontinens hos pasienter. Kåre har hatt flere gode samtaler med produktspesialist, Lisbeth Kruge fra DignaCare. Teknologi som kan bidra til en bedre hverdag for pasienter og ansatte, ønsker han hjertelig velkommen. Til tross for at alderen til Kåre kanskje skulle tilsi noe annet, så har han stor tro på at moderne teknologi har noe for seg også i eldreomsorgen. 

Samtidig tror han at det er svært viktig at resultatene som kommer ut av forskningen og arbeidet rundt eksempelvis inkontinens, følges nøye opp. – Jeg er helt sikker på at teknologien vil gi gode resultater, og at den er til god hjelp for pasienter. Særlig pasienter som ikke kan fortelle hva som plager dem. Dette tror jeg virkelig kan komme institusjoner til gode. Teknologien er et framskritt for helsetjenesten, mener Kåre. 

Han roser samtidig menneskene som han møter i omsorgstjenesten. – Her er utrolig mange flinke mennesker fra inn- og utland som virkelig står på for beboerne. Jeg kaller dem for Mor Teresa disse menneskene, smiler han rørt.

Fokus på pasientens verdighet
Produktspesialist Lisbeth Kruge fra DignaCare er enig med Kåre som sier at det er et viktig poeng at resultater og bruk av teknologi følges opp. Kommunene må være fremoverlent. – I verste fall kjøpes det inn utstyr som bare blir liggende. Skal kommunene lykkes med implementering av velferdsteknologi må det for det første settes av tid til grundig opplæring. Ledelsen må involvere seg, og være tydelig på at teknologien skal brukes, sier Kruge.

Ut fra en behovskartlegging har flere avdelinger i Alta kommune tatt i bruk DignaCare. DignaCare er en fleksibel sensor som festes på utsiden av inkontinensproduket (bleien) og varsler om behov for skift via en brukervennlig app. Sensoren er i bruk på Alta Omsorgssenter, og nå er løsningen også i bruk ved avdeling Sandia (tidligere Ekornsvingen sykehjem). 

Sensoren er testet og utviklet med beboernes behov og verdighet i fokus. – Dette er noe vi legger stor vekt på også i opplæringen. Vi jobber mye med bevisstgjøring knyttet til hvordan vi faktisk behandler gamle mennesker som må bruke bleie. Dagen i dag har gått med til installasjon og opplæring av ansatte. Personalet har blant annet fått demonstrert blæretømming. Mange blir veldig overrasket over hvor mye to desiliter væske faktisk er, forteller Kruge, og nevner samtidig tilbudet til kommunene om faglig oppdatering gjennom det såkalte inkontinensløftet. Kompetanseprogrammet rulles ut til alle norske sykehjem som ønsker å delta. Programmet er gratis og gjennomføres enten som et 45 minutters digitalt møte, eller man kan bli besøkt fysisk for å få opplæringen. Løftets mantra er at ingen skal ligge med våte bleier.

Bedre livskvalitet
Riktig pleie og bruk av inkontinensprodukter reduserer sår i intimsonen og urinveisinfeksjoner. Dette gir ikke bare økt livskvalitet for de eldre, men også besparelser for knappe budsjetter. Selv om dagens bleieprodukter i utgangspunktet er gode og er ment å holde gjennom hele natta, er det en risiko for at en pasient blir liggende med våt bleie. DignaCare er et behovsbasert varslingsverktøy som hjelper omsorgspersonell slik at de kan skifte inkontinensprodukt etter behov. På den måten unngår man i større grad unødvendig vekking og stell på natten, noe som kan forverre den kognitive helsen til den som bruker bleien. – DignaCare varsler ved behov, på den måten unngår man rutineskiftene. Beboere vil oppleve bedre livskvalitet og helse når de får sove uavbrutt. Dette gjør også arbeidsdagen til omsorgspersonell enklere. Erfaringene viser at «totalskiftene» på en seng på morgenen har blitt redusert med 80 prosent ved bruk av sensoren. Jo, bleiene er gode, men vi vet også at en våt bleie blir hard når man sitter på den for lenge. Det gir sår og infeksjoner, sier Kruge.

Vil du vite mer om DignaCare kan du besøke nettsiden her: DignaCare
Les mer om: Inkontinensløftet

DignaCare tilbyr helsesektoren kunnskap og kompetanse rundt hvordan riktig inkontinensprodukt, stell og skift ved behov, kan redusere de fleste plager relatert til inkontinens. Denne uka besøkte produktspesialist, Lisbeth Kruge (t.h), avdeling Sandia og omsorgssenteret i Alta. Her demonstrer hun sensoren sammen med virksomhetsleder, Inger Johanne Kristensen (t.v) og superbruker Cicilie M. Taftø. Virksomhetslederen er opptatt av at pasientene skal bruke så små bleier som mulig, men så store som nødvendig.

Siw Anita Sletten (t.h) er sykepleier og jobber som fagrådgiver innen velferdsteknologi hos Serit Eltele. Hun mener at det er avgjørende med en tydelig forventningsavklaring fra ledelsen i kommunene når velferdsteknolgien tas i bruk i helsetjenesten. Her ser vi Siw sammen med Lisbeth Kruge fra DignaCare.

DignaCare er en fleksibel sensor som festes enkelt på utsiden av inkontinensproduktet. Sensoren varsler om behov for skift av inkontinensprodukt via en brukervennlig app. Løsningen kan redusere de fleste plager relatert til inkontinens.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Vil du dele erfaringer, betraktninger og kunnskap med oss?

Vårt mål er å dele og formidle kunnskap knyttet til bruk av velferdsteknologiske løsninger; erfaringer, utfordringer og suksesshistorier. Har du erfaringer eller betrakninger som du ønsker å dele? Ta gjerne kontakt med oss i redaksjonen på e-post. Vi vil gjerne høre fra deg! Tips oss også gjerne om aktuelle webinarer og kurs.

Har du betraktninger, erfaringer og kunnskap du vil dele i bloggen vår? Ta gjerne kontakt med oss:)