Hva er utfordringen?

Hvordan gå fra å presentere en løsning direkte, til å lytte til behov og ut fra dem designe løsningsforslag? Den som intet våger intet vinner; undertegnede kastet seg ut i det i et møte med en kunde. Ikke overraskende ble resultatet bedre dialog og forståelse for både utfordringer muligheter.

Ved Høyskolen i Bergen og gjennom videreutdanningen i omsorgsteknologi, fikk jeg en innføring i tjeneste-innovasjon. Tjenestene skulle ikke definere teknologien, det kunne leverandører og teknologer ta seg av. Dette var i 2014, i mitt kundemøte i 2022 innså jeg at dette er veien å gå; engasjementet og flyten i dialogen gikk sin naturlige gang (Ref. Veikart for tjenesteinnovasjon fase 2 – Innsikt). 

«Gode tjenester skapes på bakgrunn av god innsikt i faktiske behov»

En uformell «lek» med digitale post-IT lapper i friske farger la til rette for et uformelt møte, der kunden fritt kunne få snakke seg inn og ut av aktuelle utfordringer. Samtidig som vi sammen drøftet hvordan tjenestene blir utført i dag, valgte vi ut ulike utfordringer som sammenfalt på tvers av tjenesteområdene. Til slutt satt vi igjen med et eksistensielt spørsmål om å være eller ikke være, for hva skulle helsetjenestene til den aktuelle kommunen være i fremtiden? I den lille kommunen hadde man faktisk vært nødt å spørre seg; Var vi nødt til å kjøpe inn alle helsetjenestene?

Tiden flyr i konstruktive møter med engasjement, spørsmål og kompetansedeling. Rom for å snakke ut, til å grave dypere i komplekse utfordringer, til la informasjon feste seg og for å dele tanker om arbeidsmetoder forbedringspotensial, er viktige kriterier for god dialog med brukere eller kunder.

Å presentere produkter eller løsninger var ikke et mål eller et poeng i dette møtet. Målet var å få mer inngående kunnskap om den aktuelle kunden sine utfordringer, behov og visjon for tjenestene. Kunden ønsket forbedring, men forbedringen må skje med utgangspunkt i kommunens forutsetninger – med hensyn til økonomi, demografi og geografi. Med det som utgangspunkt kan en leverandør utarbeide et løsningsforslag som kan passe.

Har du lyst å lese om tjenesteinnovasjon og få gode tips på veien, anbefaler undertegnede deg å se på KS sitt veikart for tjenesteinnovasjon eller sjekke ut Helseinnovasjonssenteret sine sider for «Hvordan skape suksess ved innføring av helse- og velferdsteknologi?»

Siw Anita Sletten

Siw Anita Sletten

Siw Anita er utdannet sykepleier og har god kjennskap til behov og utfordringer i helse- og omsorgstjenesten. Hennes erfaringer og møter med helsetjenestene er svært verdifull; hun forstår «språket, frustrasjonen og behovet» i helsesektoren. I jobben som fagrådgiver hos Serit Eltele hjelper hun kommuner med innføring og drift av velferdsteknologi.
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Har du betraktninger, erfaringer og kunnskap du vil dele i bloggen vår? Ta gjerne kontakt med oss:)