Møte

Ole-Christian Nordmann fra Dignio forteller tjenesten i Hammerfest kommune mer om digital avstandsoppfølging. 

Finnmark rundt i møte med tjenestene.

Denne uken har velferdsteknologiavdelingen i Serit Eltele og Dignio besøkt kunder i både Øst- og Vest-Finnmark for å snakke mer om hvordan pasienter og helsepersonell kan knyttes tettere sammen.

Blant annet har Vardø i øst og Hammerfest i vest fått besøk av Per Øyvind Mikkelsen, Ole-Christian Normann og Linda Dahlen fra Dignio. De hadde tatt turen nordover særlig for å fortelle mer om hvilke muligheter som finnes i Dignios produkter for avstandsoppfølging og digital medisineringsstøtte.

Sammen med Øyvind Malin og Siw Anita Sletten fra Serit Eltele, møtte Dignio inspirerte og engasjerte ansatte med ulik bakgrunn, som så nytten i å ta i bruk denne typen digitale hjelpemidler. 

I løpet av rundturen møtte vi representanter fra  Vadsø, Vardø, Hammerfest og Alta. Det ble også kjørt et digitalt møte, der Lebesby, Gamvik, Tana og Berlevåg også deltok. Alle kommunene har pasienter som bor i distriktene. Mange av dem har allerede medisineringsstøtte og avstandsoppfølging som en del av sine tjenester, og har dermed ulike erfaringer rundt bruken av disse hjelpemidlene.  Det er åpenbart viktig for tjenestene som skal ta dette i bruk, at det er brukervennlig – både for pasienten og for tjenestene. Det bør være så intuitivt som mulig å ta i bruk, og det bør være integrasjon fra EPJ.

Representantene fra tjenestene, og særlig de som jobbet med pasientene, fant raskt både kandidater og muligheter for å kunne benytte seg av dette i tjenestene. Teknologi som medisineringsstøtte er anbefalt gjennom det nasjonale velferdsteknologiprogrammet, spørsmålet er hvordan man skal få generert penger til en slik investering. Det oppstod god dialog rundt hvilke gevinster kan dette gi, og hvordan det skaper interesse hos de som sitter med mandatet til å bestemme. s

Store gevinster av ny teknologi

Velferdsteknologiprogrammet har tidligere evaluert 34 kommuner som har tatt i bruk velferdsteknologi og funnet at det har ført til bedre kvalitet på de kommunale tjenestene både for brukere, pårørende og ansatte. Du kan lese artikkelen (Publisert: 15.01.2019) ved å klikke på linken under.

Har du betraktninger, erfaringer og kunnskap du vil dele i bloggen vår? Ta gjerne kontakt med oss:)