I dag var det kick-off på omsorgssenteret, der de ansatte nå har tatt i bruk løsningen som først og fremst skal sikre gode tjenester i hverdagen. – Programvaren vises på de ansattes arbeidsstasjoner og på storskjermen som vi ser på vaktrommet her, forklarer fagrådgiver for velferdsteknologi i Serit Eltele, Siw Anita Sletten. Tavlen er kommet på plass på to avdelinger ved Alta Omsorgssenter, der de respektive avdelingene har satt opp sin kvalitetsstandard for oppfølging av brukerne.
(F.v.) sykepleierstudent, Kent Ole Hansen, fagsykepleier, Ida Teisrud, sykepleier og superbruker, Stine Haugen Suhr, og Siw Anita Sletten fra Serit Eltele. På veggen henger IKOS digital samhandlingstavle. I tillegg til at de ansatte har tilgang til informasjonen via skjermen og på sine arbeidsstasjoner (pc), vil den også etter hvert bli tilgjengelig på mobil.
Hensikten med oversikten i IKOS er å sikre kvalitet og effektivitet. Systemadministrator og fagsykepleier ved Alta Omsorgssenter, Ida Teisrud, forklarer at tavla erstatter og forenkler tradisjonelle «verktøy» som arbeidslister, beskjedbøker, sjekklister, white board og gule lapper. – Det vil si det meste av papir og lister som til nå ikke har vært elektroniske. Med IKOS får vi nå enkelt tilgang til blant annet informasjon om pasientforløp og status på pasienter; om det er viktige ting å ta hensyn med tanke på pasienten og så videre. Tavla gjør det rett og slett lettere for oss å holde det daglige fokuset og gjøre riktige prioriteringer. Løsningen gir god oversikt og også bedre kontroll på for eksempel hjelpemidler ved at vi kan legge inn varsler som sier ifra når ting eventuelt må skiftes ut, forklarer hun.
IKOS har blitt godt mottatt på avdelingene. – Stort sett er mottakelsen positiv, noen vil riktignok alltid være litt skeptiske i starten når nye løsninger skal tas i bruk. De skjønner likevel fort at dette gjør arbeidet oversiktlig og at IKOS gjør det mulig å jobbe mer systematisk. Informasjonen er mye lettere tilgjengelig, ingen skal trenge å lete i hyller etter permer eller gule lapper.
Sykepleier og superbruker, Stine Haugen Suhr, viser det gamle «systemet» for brukeroppfølging; En ringperm med sjekklister, viktige beskjeder, frister og så videre. Nå er ringpermen og de gule lappene erstattet med en digital samhandlingstavle som øker ansattes og lederes mulighet for å sikre gode tjenester til beboerne hver dag.
Har du betraktninger, erfaringer og kunnskap du vil dele i bloggen vår? Ta gjerne kontakt med oss:)