Et arbeidsverktøy for ansatte,
til det beste for pasienten!

Hvordan sikrer vi en individuell, systematisk og effektiv tilpasset oppfølging, var temaet da tolv ansatte fra avdelingene Mikkeli og Sierra ved Alta omsorgssenter, ble med stødig hånd dratt gjennom superbrukeropplæringen av systemadministrator Ida Nicolaysen Teisrud, i forbindelse med igangsettelse av IKOS samhandlingstavle.

Hva er et godt pasientforløp og hva er best praksis hos oss? Hvordan sikrer vi at vi gjør en individuell, systematisk og effektiv tilpasset oppfølgning som er i tråd med det lovverket, de nasjonale føringene og de faglige krav som er satt? Dette er temaer som Ida og hennes kollegaer har gjennomgått i opplæring av IKOS samhandlingstavle som systemadministratorer. Så det var en spent Ida som tok i mot de ansatte til superbrukeropplæring denne uken. Men Ida hadde ingenting å frykte, for engasjerte superbruker gav allerede fra starten av opplæringen, arbeidet med IKOS en god mottakelsen. Ansatte som jobber i direkte kontakt med pasientene opplever ofte at  ressursmangler og manglende verktøystøtte kan være med å redusere kvaliteten og effektiviteten i et pasientforløp. IKOS gir de da muligheten for oversikt i sanntid over alle brukere, risikonivå og viktige oppgaver, og  skal redusere dobbeltføringen av data på whitboard, gule lapper, svartebøker og huskelister på papir. Denne gevinsten så superbrukerne fra Mikkelig og Sierra umiddelbart.

«Jeg sitter bare å smiler jo mer jeg jobber med systemet. Jeg tror at dette kan bli skikkelig bra. «

Ida Nicolaysen Teisrud – systemadministrator

IKOS skal være et godt arbeidsverktøy for ansatte, til det beste for pasienten. Gjennom 4 veiledninger med Marit Strandquist, som har utviklet IKOS, og som i dag er forretningsleder for IKOS i Sensio, har engasjerte systemadministratorer satt opp en tavle for de to avdelingene med målsetting om en godt verktøy for de ansatte, og den beste praksis for et godt pasientforløp. Det har vært tydelig forankring fra ledelsen for at dette er et verktøy som de har tro på, og som det er forventet at avdelingene skal bruke. Og det har vært satt av prioritert tid for at Ida og hennes kollegaer som har fått oppgaven som systemadministratorer, til å sette seg inn i programmet på en god måte og utarbeidet det til det beste for avdelingen. Dette gir engasjement, og legger grunnlaget for en god innføring. Og engasjement det var det blant de ansatte.

«Jeg føler jeg kan får mer ro i meg,  med en slik samlet oversikt.» 
Superbruker – IKOS

Grunnlaget for en god innføring er lagt, og det blir spennende å følge med arbeidet videre til disse to avdelingene. 

Har du lyst å lese mer om IKOS, kan du gjøre det HER!

 

Siw Anita Sletten

Siw Anita Sletten

Siw Anita er utdannet sykepleier og har god kjennskap til behov og utfordringer i helse- og omsorgstjenesten. Hennes erfaringer og møter med helsetjenestene er svært verdifull; hun forstår «språket, frustrasjonen og behovet» i helsesektoren. I jobben som fagrådgiver hos Serit Eltele hjelper hun kommuner med innføring og drift av velferdsteknologi.
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Vil du dele erfaringer, betraktninger og kunnskap med oss?

Vårt mål er å dele og formidle kunnskap knyttet til bruk av velferdsteknologiske løsninger; erfaringer, utfordringer og suksesshistorier. Har du erfaringer eller betrakninger som du ønsker å dele? Ta gjerne kontakt med oss i redaksjonen på e-post. Vi vil gjerne høre fra deg! Tips oss også gjerne om aktuelle webinarer og kurs.

Har du betraktninger, erfaringer og kunnskap du vil dele i bloggen vår? Ta gjerne kontakt med oss:)