Hva er et godt pasientforløp og hva er best praksis hos oss? Hvordan sikrer vi at vi gjør en individuell, systematisk og effektiv tilpasset oppfølgning som er i tråd med det lovverket, de nasjonale føringene og de faglige krav som er satt? Dette er temaer som Ida og hennes kollegaer har gjennomgått i opplæring av IKOS samhandlingstavle som systemadministratorer. Så det var en spent Ida som tok i mot de ansatte til superbrukeropplæring denne uken. Men Ida hadde ingenting å frykte, for engasjerte superbruker gav allerede fra starten av opplæringen, arbeidet med IKOS en god mottakelsen. Ansatte som jobber i direkte kontakt med pasientene opplever ofte at ressursmangler og manglende verktøystøtte kan være med å redusere kvaliteten og effektiviteten i et pasientforløp. IKOS gir de da muligheten for oversikt i sanntid over alle brukere, risikonivå og viktige oppgaver, og skal redusere dobbeltføringen av data på whitboard, gule lapper, svartebøker og huskelister på papir. Denne gevinsten så superbrukerne fra Mikkelig og Sierra umiddelbart.
«Jeg sitter bare å smiler jo mer jeg jobber med systemet. Jeg tror at dette kan bli skikkelig bra. «
Ida Nicolaysen Teisrud – systemadministrator
IKOS skal være et godt arbeidsverktøy for ansatte, til det beste for pasienten. Gjennom 4 veiledninger med Marit Strandquist, som har utviklet IKOS, og som i dag er forretningsleder for IKOS i Sensio, har engasjerte systemadministratorer satt opp en tavle for de to avdelingene med målsetting om en godt verktøy for de ansatte, og den beste praksis for et godt pasientforløp. Det har vært tydelig forankring fra ledelsen for at dette er et verktøy som de har tro på, og som det er forventet at avdelingene skal bruke. Og det har vært satt av prioritert tid for at Ida og hennes kollegaer som har fått oppgaven som systemadministratorer, til å sette seg inn i programmet på en god måte og utarbeidet det til det beste for avdelingen. Dette gir engasjement, og legger grunnlaget for en god innføring. Og engasjement det var det blant de ansatte.
«Jeg føler jeg kan får mer ro i meg, med en slik samlet oversikt.»
Superbruker – IKOS
Grunnlaget for en god innføring er lagt, og det blir spennende å følge med arbeidet videre til disse to avdelingene.
Har du lyst å lese mer om IKOS, kan du gjøre det HER!
Nyttige lenker
Har du betraktninger, erfaringer og kunnskap du vil dele i bloggen vår? Ta gjerne kontakt med oss:)