Nederst i trappen for å øke omsorgskapasiteten

Helsetjenesten må øke sin omsorgskapasitet for å møte utfordringene i forhold til økt pasientstrøm, og en tilsvarende mangel på helsepersonell. Både Vadsø og Hammerfest kommune har tatt dette inn over seg, og har startet arbeidet  med å øke sin omsorgskapasitet. 

Som en del av deres strategi for å rette innsatsnivået på tjenestetilbudet fra de øverste trinnene i omsorgstrappen til de lavere, utvidet de begge  med sitt tilbud for elektronisk medisineringsstøtte. Dette skal nå være en del av det ordinære tjenestetilbudet i komunen.

Både Vadsø og Hammerfest, hadde allerede testet ut elektronisk medisineringsstøtte i en mindre skala. Og hvor Hammerfest spesielt hadde sett antydninger til hvilke gevinster denne typen teknologi kunne gi i form av økt pasientsikkerhet, omfordeling av ressurser som gav bedre tid hos pasienter med sammensatte behov og lavere stressfaktor i tjenesten rundt pressede tidspunkter.

Vi i Serit Eltele som leverandør, var med når tjenestene tok i bruk sine nye dispensere fra Dignio. En godt forankret prosess, fra oppstartsmøtet, til utrulling.  

Tjenesteutøveren

Ofte har vi kommet over utsagt som forteller om  tjenesteutøvere som er umotiverte, uengasjerte og kanskje også regelrett motstandere av velferdsteknologi. Men både i Vadsø og Hammerfest gjorde de slike utsagn til skamme. På begge stedene møtte vi engasjerte og aktive tjenesteutøvere, som absolutt så gevinsten av slik teknologi, og de tok opplæringen på strak arm. Første dagen hadde de alle satt seg inn i, og kunne håndtere de nye dispenserne. Og før vi forlot de den andre dagene hadde de tildelt ALLE! medisindispensere til aktuelle tjenestemottakerne. Da gjenstod det bare å ta de under armen og sette de ut. Begge kommunene opplevde også at de hadde flere kandidater enn de hadde dispensere. Noe som også hadde kommet overraskende på de under kartleggingsfasen, som de gjorde under kyndig veiledning fra sykepleier i Dignio.

 Hva er nøkkelen til en positiv innføring?

Det kommer nok ikke som en overraskelse, og har blitt trukket frem i de aller fleste artikler omhandlende velferdsteknologi, at god forankring er viktig for en positiv innføring. Allerede fra start har det vært positive og engasjerte ledere som har ønsket teknologien velkommen, og pekt på gevinstene dette kan gi. Tjenesteutøverne som skal være ressurspersoner og superbrukere har vært inkludert fra oppstartsmøtet, gjennom kartlegging og i opplæring. De har blitt trygget på sine betraktninger og erfaringer, og det har vært stor takhøyde for å diskutere muligheter. Samtidig har det også vært satt av tid til deres deltakelse i prosessene, som gir en annerkjennelse for jobben de gjør. Det må også trekkes frem, og som kanskje ikke like ofte blir synliggjort, gevinsten en slik prosess kan gi i form av teambuilding. Kollegaer møtes på en annen arena, blir bedre kjent, og slik skapes positive synergier gjennom en felles målsetning for en god implementeringen av nye digitale hjelpemidler. Det var mye «frigjørende latter» i rommet, mens opplæringen ble gjennomført, som igjen kan bygge trygghet og robusthet i en gruppe. 

Tidlig ute med informasjon til tjenestemottakeren

En annen viktig nøkkel for positiv innføring, var at tjenesten hadde allerede snakket med sine tjenestemottakere om de nye medisindispenserne. Slik forberedte de tjenestemottaker og pårørende på at det kom til å bli en endring i deres tjenestetilbud. Resultatet skulle likevel være en kvalitativt bedre legemiddelhåndtering, gjennom rett medisin til rett tid. Men at dette også langt på vei  vil gi de en økt opplevelse av å være selvstendig, mestre og ha frihet til å leve eget liv.  Det er nok gjenkjennbart for de fleste tjenestemottakere hvor uforutsigbar deres hverdag blir mens de venter på medisinene sine fra hjemmebaserte tjenester. Både Vadsø og Hammerfest kunne fortelle om tjenestemottakere som var svært positive, og gjerne skulle hatt denne tjenesten i går. Til de som var mer skeptisk, og redd for at dette ville påvirke deres behov for kontakt med tjenestene. 

Dersom dere ønsker å høre om arbeidet de har gjort i innføringen av elektronisk medisineringsstøtte, så formidler vi gjerne kontakt. 

Siw Anita Sletten

Siw Anita Sletten

Siw Anita er utdannet sykepleier og har god kjennskap til behov og utfordringer i helse- og omsorgstjenesten. Hennes erfaringer og møter med helsetjenestene er svært verdifull; hun forstår «språket, frustrasjonen og behovet» i helsesektoren. I jobben som fagrådgiver hos Serit Eltele hjelper hun kommuner med innføring og drift av velferdsteknologi.
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Vil du dele erfaringer, betraktninger og kunnskap med oss?

Vårt mål er å dele og formidle kunnskap knyttet til bruk av velferdsteknologiske løsninger; erfaringer, utfordringer og suksesshistorier. Har du erfaringer eller betrakninger som du ønsker å dele? Ta gjerne kontakt med oss i redaksjonen på e-post. Vi vil gjerne høre fra deg! Tips oss også gjerne om aktuelle webinarer og kurs.

Har du betraktninger, erfaringer og kunnskap du vil dele i bloggen vår? Ta gjerne kontakt med oss:)