Sykepleier ansatt som fagrådgiver i IT-bedrift

Siw Anita Sletten går inn i rollen som fagrådgiver for velferdsteknologi i Serit Eltele fra oktober. Hun er opprinnelig sykepleier og har lang erfaring innenfor kommunal helse- og omsorgstjeneste – sist som virksomhetsleder for hjemmetjenesten i Alta kommune.

I velferdsavdelingen skal hun jobbe tett mot kommuner med rådgivning, opplæring og implementering. – Endelig får vi en sykepleier med på laget. Siw Anitas kompetanse og kunnskap – og hennes kjennskap til utfordringer og behov i helse- og omsorgstjenesten – vil gjøre vår leveranse av velferdsteknologi til kommunene enda bedre, sier Vidar Thomassen, leder for velferdsteknologi-avdelingen i Serit Eltele.

I søknaden til Serit Eltele skrev Siw Anita: «I møte med helsetjenestene forstår jeg deres språk, frustrasjon og behov». Vi tok henne på ordet, og nå skal Siw Anita bruke sin erfaring fra kommunesektoren til å hjelpe kommuner med innføring og drift av velferdsteknologi. 

Hun har de siste årene bygget på sin sykepleier-bachelor med fag innenfor velferdsteknologi (Høgskolen i Bergen), helseøkonomi (Universitetet i Bergen) og helseledelse (Handelshøyskolen BI). Dette gir henne verdifull formalkompetanse. Som sykepleier har hun erfaring fra Trondheim-, Hammerfest- og Alta kommune. Siw Anita har gått gradene i kommunen fra sykepleier, til avdelingsleder og sist som virksomhetsleder. Nå gleder hun seg til å bidra i en ny rolle innenfor et felt hun brenner for.

Siw Anita Sletten blir fagrådgiver for velferdsteknologi i Serit Eltele.

Direktør i Serit Eltele, Jens-Harald Jenssen, sier at styrkingen av avdelingen er en del av en strategisk satsing på velferdsteknologi. Nå er neste steg å få velferdsteknologi-tanken lengre frem og opp hos norske kommuner.
 – I dag har man rådgivende ingeniører innen mange fag som arbeider som konsulenter i før-prosjektfasen til alle nye institusjoner. Velferdsteknologi må få en plass rundt samme bordet, sier Jens-Harald Jenssen.

I Serit Eltele har man etablert en egen avdeling for velferdsteknologi. Den blir nå bestående av leder, fagrådsgiver, rådgiver/prosjektleder og teknikere. I tillegg har selskapet en egen helpdesk som står for kundesupport 24/7. Leveransene fra Serit Eltele er skybasert (SaaS) og driftes av avdelingene i Alta, Vadsø og Oslo. Kundemassen består hovedsakelig av norske kommuner, men og noen enkeltstående helseinstitusjoner som har satset på digitalisering og modernisering av pasientvarslingsanleggene sine. I tillegg er Sensio AS, en av norske største utviklere av velferdsteknologiløsninger, kunde i Serit Elteles datasenter.

Siw Anita har tidligere vært gjesteskribent på vår blogg. Les innlegget HER.

Har du betraktninger, erfaringer og kunnskap du vil dele i bloggen vår? Ta gjerne kontakt med oss:)