Lærer opp de virkelige ekspertene

120 helsearbeidere får i disse dager opplæring i bruk av teknologien som skal gi mer effektiv bruk av ressurser i helse- og omsorgstjenestene på Alta Omsorgssenter (AOS).

Ikke minst skal velferdsteknologien trygge beboeres og pasienters hverdag.
– Dette ser lovende ut. Det er spennende og virker veldig bra. Ting handler jo mer og mer om teknologi, og vi som jobber i helsesektoren må også ha et åpent sinn. Selvsagt må vi jobbe litt for å få dette i fingrene, og så er det jo viktig at alt fungerer som det skal.

Charlotte Liljegren (f.v), Karoline Mortensen, Tanya Ismili og Tove Øygard Hienerwadel (bak) er spent på den nye arbeidshverdagen på Alta Omsorgssenter. Her studeres det Mobile Vaktrommet sammen med Vidar Thomassen fra Serit Eltele.

Teknologi for en effektiv hverdag
Uttalelsen kommer fra kursdeltakerne i den ene av to grupper som denne dagen følger opplæringen til Serit Eltele. De er et knippe av mange i landets helse- og omsorgstjeneste som tar i bruk høyteknologiske verktøy i jobben som helse- og omsorgsarbeidere. Denne gjengen jobber per i dag på henholdsvis Ekornsvingen og Kåfjord sykehjem i Alta kommune. På deres nye arbeidsplass, AOS, venter en hverdag der moderne teknologi skal gi en mer effektiv og trygg arbeidshverdag for de ansatte og sikre en tryggere hverdag for de som bor på senteret.

Mikkeli pilot
På avdeling «Mikkeli» har hverdagen rullet for fullt i to måneder. Men ikke av seg selv, det har vært en meget hektisk periode for de ansatte på avdelingen, som var først ut med å ta imot beboerne i det toppmoderne bygget i Alta. Mikkeli har på sett og vis blitt pilotavdelingen på AOS. Både Serit Eltele og ansatte i kommunene måtte brått kaste seg rundt for å få på plass avdelingen i høyt tempo, med tanke på at det kunne oppstå et akutt behov for pasientplasser som følge av Korona også i Alta.

Her beskriver Vidar Thomassen den viktigste teknologien som finnes på et beboerrom på AOS.

I mål med fase 1
Vidar Thomassen i Serit Eltele forteller at det naturligvis har vært behov for å «tune» teknologien til hverdagen på Mikkeli, men at tilbakemeldingene fra de ansatte er gode.

– Når det kommer leveransen på AOS, så er Serit Eltele i mål med det som utgjør fase 1 av implementeringen, det vil si den fysiske grunnleveransen. I tillegg til opplæringen som nå pågår på de forskjellige avdelingene, vil arbeidet fremover i stor grad handle om å få på plass regelsett, altså den teknologiske flyten i arbeidshverdagen i bygget, forklarer Thomassen. Han er faglig leder for velferdsteknologisatsingen hos Serit Eltele.

Denne dagen geleides enda en gruppe kursdeltakerne gjennom funksjonalitetene i det nye pasientvarslingssystemet, som har mobiltelefonen og appen Mobilt Vaktrom som viktigste arbeidsverktøy. Senere på dagen står en ny gruppe for tur, da er det IT-kollega Tor Gøran Fredriksen som står for opplæringen.

De ansatte vet best
Aktiv pasientvarsling, ansattevarsling, tilstedemarkering på beboerrom, muligheter for å motta varsler på mobilenheter, regelsett og routing av varsler. Funksjonalitetene i anlegget er mange og kursdeltakerne har mange spørsmål. De har også tanker rundt hvordan de skal kunne innarbeide både rutiner og arbeidsflyter som vil kunne optimalisere hverdagen på akkurat deres avdeling. Det er de som til syvende og sist er de virkelige «ekspertene» med de beste forutsetningene for å vurdere hva som er mest hensiktsmessig for hver enkelt beboer.

 

Den praktiske gjennomgangen og utprøving på avdelingene er en viktig del av opplæringen på AOS. Her testes det ut hvordan pasientvarslingsanlegget støtter tilstedemarkering, deaktivering og avstilling av alarmer via et veggpanel på et beboerrom.

 

Illustrasjonen nedenfor viser flyten i et varsel i det mobile vaktrommet.

Har du betraktninger, erfaringer og kunnskap du vil dele i bloggen vår? Ta gjerne kontakt med oss:)