Superbrukerne Marianne Sara (t.v) og kollega Astrid Hågensen hos Altagårdshagen på Elvebakken i Alta har blant annet ansvaret for å lære opp nye brukere av velferdsteknologi.
Altagårdshagen demenssenter inneholder tjenestene dagsenter, hjemmetjeneste for demente, sykehjem og avlastning. Senteret er dessuten en testarena for avansert pasientvarsling i Alta kommune. De ansatte tar i bruk moderne velferdsteknologi for å finne ut hvilke som fungerer best både for ansatte og beboere. Utprøvingen startet i desember 2019, og erfaringene som blir gjort skal blant annet gjøre det enklere å velge riktige teknologiske løsninger til Alta omsorgssenter, som skal stå ferdig i løpet av året.
– De ansatte har vært tålmodige og vist og vilje til omstilling
Å være den som skal prøve ut nye løsninger fordrer vilje til både omstilling, prøving, feiling og tålmodighet. Det er selvsagt også en stor fordel om brukene er interessert i teknologi og har innfunnet seg med at dette er fremtida. – Det kan nok by på en del plunder og heft, men i ettertid vil utprøvingen gjøre det lettere for kommunene å gjøre gode valg, sier rådgiver Vidar Thomassen i Serit Eltele. Han skryter av de ansatte i kommunene som gjør en fantastisk jobb for å ta i bruk og prøve ut de nye hjelpemidlene. Han er tilhenger av god forankring av endringer internt i kommunen slik at jobben blir enklere.
To av rommene på Altagårdshagen har fått installert Roomate. De ansatte har et ønske om å teste ut den trådløse utgaven slik at kameraet enkelt kan flyttes til et annet rom ved behov, for at beboere ikke må flyttes etter utstyret.
– Teknologi er bra, den men kan ikke erstatte varme hender
Helsefagarbeider, Astrid Hågensen, og sykepleier Marianne Sara på Altagårdshagen er begge superbrukere. De ønsker den nye teknologien velkommen og tror det er viktig å henge med i det som blir hverdagen også innen omsorg og velferd. – De fleste har vært veldig positive til innføringen av teknologien. Vi var jo spente på om en del ville være skeptiske, men det har gått over all forventning. Likevel, det er stor enighet om at teknologi aldri kan erstatte hender.
Så hvordan gir teknologien gevinster? Velferdsteknologi er positivt i den forstand at den for eksempel hjelper oss med å avverge uheldige situasjoner mht. beboerne. Vi unngår også unødvendige, forstyrrende tilsyn i løpet av natta og morgenen. Sengesensorene gjør for eksempel at vi kommer i forkjøpet og lettere kan forhindre fall. Teknologien effektiviserer arbeidshverdagen, vi får gjort flere ting innimellom, og beboerne slipper å vente unødvendig lenge på hjelp, sier de.
På somatisk syke fungerer løsningene særlig bra, mener Astrid, og ramser opp løsninger som Mobilt vaktrom, beboerklokker, alarmsmykke, sengesensorer, tissematter, ut-av-seng-matte, RoomMate og KOMP for videosamtale. Sistnevnte har vært et godt hjelpemiddel i tida med besøksrestriksjoner som følge av Covid-19.
– Viktig å gi tilbakemelding til leverandør på hva som er utfordrende
Som superbrukere på et «testsenter» er det også viktig at de gir konstruktive tilbakemeldinger til leverandøren og til øvrige involverte fra kommunen. Uten tilbakemeldinger rundt ting som byr på utfordringer, ville en utprøving hatt liten verdi.
– Skepsisen vår er nok størst når det kommer til å kunne stole hundre prosent på systemene. Vi har opplevd at komponenter har vært ute av drift, uten at vi har visst om det. Slike situasjoner skaper usikkerhet blant de ansatte. For oss er det viktig å kunne stole på løsningene som settes i drift og vite at vi får varsler dersom noe ikke fungerer. Vi vet ikke om alt fungerer som det skal til enhver tid og det er umulig for oss å manuelt sjekke dette hele tiden, sier Astrid, som også ser for seg at sensorer utendørs hadde vært fint for å sikre at beboerne kan tilbringe mer tid ute på en enda tryggere måte.
– Vi må levere robuste løsninger for å unngå usikkerhet
– Disse tilbakemeldingene må vi som leverandør ta til oss, sier Vidar Thomassen. Dersom de ansatte ikke stoler på at teknologien er robust, blir de skeptiske til å ta dem i bruk – de fortsetter i stedet med gamle rutiner. Vi må klare å levere robuste løsninger. At vi prøver ut forskjellige typer teknologi i flere rom på en institusjon, kan helt klart bidra til usikkerhet dersom det ikke er forankret blant de ansatte at senteret er en arena for testing av teknologi. På Altagårdshagen har de nå forskjellige typer løsninger i samme type rom nettopp fordi ting testes ut. Det gjør ting mer uoversiktlig og kanskje vanskeligere å forholde seg til. I framtida skal rommene utrustet mer likt, noe som vil forenkle hverdagen til de ansatte.
Thomassen forteller videre at det også finnes sensorer for utendørs bruk. Også dette skal drøftes med senteret for å finne en optimal løsning.
Sykepleier Marianne Sara viser et av beboerrommene som har fått montert en fireveispanel. Slike paneler skal etter hvert bli å finne på de fleste rom, deriblant på blant Alta Omsorgssenter.
Nyttige lenker
Har du betraktninger, erfaringer og kunnskap du vil dele i bloggen vår? Ta gjerne kontakt med oss:)